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Feb. 9th, 2007

pynelyf

HONORIFIC

HONORIFIC

verb

honorific

humble

/ verb

お + stem + に なる 

お + stem + に する 

exceptions:

 

 

いる*

いらしゃる

おる

行く*

まいる

来る*

言う*

おっしゃる

申す

する

なさる

いたす

食べる

めしあがる

いただく

飲む

見る

ごらん に なる

はいけん する

知る

ごぞんじ です

ぞんじる

くれる*

 

 

あげる

 

さしあげる

もらう

 

いただく

開く

 

いただく

会う

 

お目 に かかる

です*

でいらっしゃる

でござる

noun

/ご + noun

 

-adj.

お + adj.

 

-adj.

/ご + adj.

 

 

*drop r of ~ます [ex: いらっしゃる ==> いらっしゃいます]

Feb. 6th, 2007

pynelyf

Making a request

Making a Request
listed in decreasing form of formality [as in the first is the most formal and used with a superior and the last the most casual, used with equal/inferior]

Verb ~て Form + 下さいませんか / いただけませんか
            + 下さいますか / いただけますか
            + くれませんか
            + くれますか
            + くれない
            + くれる

ex: 先生、この言葉の意味を教えていただけませんか。 /Professor, won't you please tell me the meaning of this word?
  道子さん、しょうゆとってくれない。 /Michiko, would you pass the soy sauce?
  アリス、先週貸したノート、終わったら、返してくれる? / Alice, if you're done with the notebook I lent you last week, could you return it?
  明日おいでくださいませんか。 /Could you please come here tomorrow?




Requesting Permission
Verb CAUSATIVE ~て Form + 下さい = "Please allow me to do~"  /  "Please let me do~"
  • go to causative form of the verb, and conjugated it into TE form as you would any ~る Verb
  • to get different gradations of politeness, follow the same scale going from 下さいませんか / いただけませんか to くれる shown above
ex: 英語を習わせてくれませんか。 /Please let me learn English OR Won't you let me learn English?




Negative Requests
see previous post

Feb. 3rd, 2007

pynelyf

CAUSATIVE-PASSIVE

CAUSATIVE-PASSIVE
When you put a verb in the causative form, it becomes a ~る verb and can be conjugated accordingly.

all verbs
dictionary ==> causative ==> causative-passive

~る/~う ==> ~(s)aseru ==> (s)aserareru
食べる ==> 食べさせる ==> 食べさせられる
読む ==> 読ませる ==> 読ませられる
する ==> させる ==> させられる
くる ==> こさせる ==> こさせられる


Only the "Make" meaning of the passive is conveyed in the causative-passive tense.


        Y  は X に (object を) + causative-passive verb       
        "Y is forced/made to do ~ by X       

Jan. 30th, 2007

pynelyf

CAUSATIVE

CAUSATIVE - Make/Let

~る Verbs
~る ==> させる
食べる ==> 食べさせる

~う Verbs

u  ==> aseru
読む ==> 読ませる

Irregular Verbs
くる ==> こさせる
する ==> させる



Make Causative       
        X  は Y を + causative verb
          に + object + を + causative verb       
        "X makes Y do ~"       

       
Let Causative
       
        X  は Y に / を + causative てあげる
                        てくれる
                        てもらう
                        ていただく       
        "X lets/allows Y to do ~"       

Jan. 27th, 2007

pynelyf

NARU/SURU

NARU/SURU


NARU
noun/な-adj. + に なる        = "to become"   

い-adj. stem + く なる       
[ex: 図書館は静かになりました。The library became quiet.
ex: 先生になりたい。 / I want to be a teacher ("when I grow up" is implied.)]

dictionary + こと に なる        = "It's decided that"/ "It turns out that"  


dictionary + よう に なる        = "come to be that"/ "reach the point of~"/ gradual change   
[ex: 日本語が少し分かるようになりました。/ I've come to understand Japanese a little.]  




SURU
noun/な-adj. + に する        = "to do"/ "to make"   
い-adj. stem + く する

[ex: 私は部屋をきれいにしました。/ I cleaned the room OR literally, I made the room clean.]

dictionary + こと に する        = "decide to do"/ expresses speaker's volitional desire   
           
 dictionary + よう に する        = "try to"/ indicates effort/attempt to~   
 [ex: お酒はあまり飲まないようにしています。 /I'm trying not to drink too much.]
           

Jan. 23rd, 2007

pynelyf

Passive

PASSIVE Form: Verb Conjugation

~る Verbs
~る ==> られる     
食べる ==> 食べられる

~う Verbs

u  ==> areru      
読む ==> 読まれる

Irregular Verbs
くる ==> こられる
する ==> される


 subject( person/thing affected  ) +   は/が  +   agent (performer of action) +   に/から + verb passive form


田中さんは先生にほめられて、とてもうれしそうだった。/ Tanaka-san looked very happy because she was praised by the teacher.
この新聞はよく読まれています。 / This newspaper is widely read.
その手紙は英語で書かれていた。 / That letter was written in English
                  
  • no passive for わかる、いる(to need)
  • once in the passive form, all verbs are  ~る verbs and can be conjugated accordingly to get negative, past, etc.


Direct Passive
  • always has active counterpart
    ex:
    山田さんは田中さんを起こした。 / Yamada-san woke up Tanaka-san
    田中さんは山田さんに起こされた。 /Tanaka-san was awakened by Yamada-san.
  • can only be used with transitive verbs    
  • subject can be inanimate, but if so,  に can be replaced by によって   
    [ex: アメリカはコロンブスによって発見された。 / America was discovered by Columbus.]
  • agent can be omitted
    [ex: このお寺は1600年に建てられました。/This temple was built in 1600.]
  • neutral connotation


Indirect Passive (aka Adversative Passive aka Suffering Passive)

  • someone does something or something happens, and the subject is adversely affected by the action/event
  • the subject has no direct involvement in the actual act or occurrence
  • the action can be a natural occurrence or an accident
  • verbs can be intransitive
  • subject must be animate
  • negative connotation
    [ex:
    雨にふられてしまった。 /I was rained on.
    スミスさんに足をふまれた。 / Smith-san stepped on my foot [or literally, My foot was stepped on my Smith-san.]
    父におこられちゃった。 /I got scolded by my father [or lit. I got angered at by my father]
    その子は年下の男の子に服を汚されて、おこっていた。/ The child was angry because the younger boy made his clothes dirty.
    私はどろぼうにテレビをぬすまれた。 / My TV was stolen by a thief.



   
   
   

Jan. 20th, 2007

pynelyf

Transitive and Intransitive Verbs

Transitive and Intransitive Verbs

This distinction is not so important in English but vital in Japanese. A rough and ready definition.

Intransitive Verbs

  • the object acts on its own
  • generally speaking [of course there are exceptions such as 入る, which deals with animate and inanimate subjects or 起こす, which only deals with animate subjects] , intransitive verbs tend to be used with  inanimate subjects
  • the subject is \indicated by the the particle が (unless, obviously が is superseded by は as topic marker]
  • 子供は八時に起きます。/ The child wakes at 8 o'clock.
  • ドアが開きます。 / The door opens.

Transitive verbs

  • the subject performs an act on an object
  • the object is always marked off by the particle を
  • お母さんは子供を八時に起こします。/ The mother wakes the child at 8 o'clock.
  • 私はドアを開けました。 / I opened the door.

A good way to remember it is to think of the English verb pair raise/rise
rise (intransitive): The sun rises.
raise (transitive): I raise my hand.


The following char supplies some common intransitive and transitive verb pairs. When the English definition is set off by "//", the first half gives the intransitive verb meaning and the second the transitive.

Intransitive()

Transitive ()

meaning

上がる

上げる

rise//raise

始まる

始める

begin

終わる

終える

end

変わる

変える

change

閉まる

閉める

close

止まる

止める

stop

決まる

決める

decide

集まる

集める

gather

助かる

助ける

save

見つかる

見つける

find

かかる

かける

take//spend time or money

 

 

 

開く

開ける

open

付く

付ける

turn on (light)

つづく

つづける

continue

立つ

立てる

build

 

 

 

わく

わかす

boil

動く

動かす

move

 

 

 

帰る

帰す

person returns home

もどる

もどす

return object

 

 

 

消える

消す

turn off (light)

おちる

おとす

drop//fall

 

 

 

入る

入れる

enter//put in

出る

出す

come out or leave//hand in or send

起きる

起こす

wake up

Tags: ,

Jan. 17th, 2007

pynelyf

Conditional: Basic Grammar Points and Expressing Obligation

Basic Grammar Points:
~ば + いい = expresses suggestions or the speaker's hope
[ex: 試験があるから、勉強すればいいですよ。/Since I have an exam, it's a good idea to study.]
[ex:: パン屋に好きなケーキがあればいいね。 /I hope the bakery has my favorite cake OR It'd be nice if the bakery has my favorite cake.]

~ば + いいのに =  when speaker wishes soemthing that can never happen in reality
      いいんだけど
      いいんですが
[ex: 明日出かけなけりゃならないから、晴れればいいんだけど、雨が降りそうね。 /It would be nice if it cleared up, since I have to go out tomorrow, but it looks like rain.]

~ば + よっかた = expressing regret for doing or not doing something, "I wish I had ~"/ "It would have been better if ~"



Colloquial/Casual Form:
Now I'm going to be a little lazy and skim over the affirmative conditional colloquial abbreviations. I haven't really heard them used that much (correct me if I'm wrong). I'll only give the verbs

~る Verbs
れは ==> りゃ
食べれは ==> 食べりゃ

~う Verbs
eba ==> iya
書けば ==> 書きゃ


What you're much more likely to hear is this:

Colloquial Form, Negative Conditional:

All Negative Conditional Parts of Speech
~なければ ==> ~なきゃ

You'll see this form much more becuase negative conditional can also be used to express obligations.



Expressing Obligations: must/have to do~
Verb Negative Conditional + いけない / ならない = must/have to
Adjective Negative Conditional + いけない / ならない = someone/thing is expected to be a certain way
[ex: 明日は早く起きなければならないんです。/I have to get up early tomorrow.]


Adjective/Verb Negative Stem  + なくては ならない / いけない is another way to express the same thing.



This is where the colloquial form comes in:
読まなければなりません ==> 読まなきゃ by itself OR 読まなきゃ  + いけない / だめ
         いけません

Jan. 16th, 2007

pynelyf

Conditional

Conditional: "If~" or "If and only if~"

Verb Conjugation
~る Verbs
~る ==> れば
食べる ==> 食べれば

~う Verbs
~u ==> eba
読む ==> 読めば

Irregular Verbs
くる ==> くれば
する ==> すれば




Adjective Conjugation
い-adj.
い ==> ければ
いい ==> よければ
明るい ==> 明るければ

な-adj./noun + copula (copula means です/だ)
な ==> なら(ば)
静か ==> 静かなら(ば)
元気だ ==> 元気なら(ば)




Negation
Adjective/Verb Negative Stem + なければ

食べる ==> 食べなければ
読む ==> 読まなければ

くる ==> こなければ *irregular verb
する ==> しなければ *irregular verb

明るい ==> 明るくなければ
静か ==> 静かじゃなければ

pynelyf

明けましておめでとう

Again, sorry for the long silence. I'm back at school and have a computer with a Japanese IME (and now actual Japanese textbooks rather than just notes!) at my disposal. And,

明けましておめでとうございます!

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